Ha még 10000 Ft
értékben vásárol INGYENES KISZÁLLÍTÁS
(0) db termék
0 Ft

Borsófehérje: felhasználása, előnyei, jótékony hatásai

A borsófehérje por szinte egyik pillanatról a másikra lett a rendszeresen sportolók és egészségtudatos emberek kedvence. A hirtelen siker ugyanakkor nem is annyira meglepő, ha kicsit közelebbről is megnézzük a borsóból kinyert fehérje pozitív tulajdonságait. Hogy pontosan mik is ezek? És egyáltalán hogyan lehet felhasználni a borsófehérje port? Miért ajánlott a fogyasztása? Minden kérdésre választ kapsz ebben a cikkben!

Mi az a borsófehérje?

Manapság már rengeteg különböző fehérjeporból válogathatunk: a tejsavófehérje még mindig a legnépszerűbb, de a növényi eredetű fehérjék is egyre inkább feltörekvőben vannak. Habár korábban a növényi fehérje egyenlő volt a szójából készült táplálékkiegészítőkkel, ma már szerencsére ennél jóval sokszínűbb a kínálat, létezik barna rizsből, borsóból, chia magból vagy épp kendermagból készült fehérjepor is.

A borsófehérje tápértékét, emészthetőségét és hipoallergenitását tekintve is kiemelkedik a növényi fehérjék közül. De pontosan hogyan is készül? A folyamat viszonylag egyszerű: a szárított sárgaborsót először finom porrá őrlik, majd víz hozzáadásával eltávolítják belőle a keményítőt és a rostot, így ami marad az a fehérje, a vitaminok és az ásványi anyagok, paszta formájában. Ezt a pasztát szárítják és őrlik tovább, hogy porított, magasan koncentrált borsófehérje jöjjön létre.

Sokan nem is tudják, ezért érdemes itt megemlíteni, hogy a sárgaborsó mint termés nem létezik. A zöldborsó héját lehántják (a legvékonyabb héjától is megfosztják), megszárítják, és így lesz sárga színű a borsó. Félgömb alakját annak köszönheti, hogy a szárítás és a tisztítás hatására természetes módon szétesik két lencse formájú részre. Ebből eredően feles borsónak is nevezik.

Hogyan lehet felhasználni a borsófehérjét?

Ha ezt a cikket olvasod, akkor nagy valószínűséggel találkoztál már fehérjeporral korábban – ha máshogy nem, akkor állati eredetű formájában, például tejsavófehérje porral. Ha így van, akkor nagyon-nagyon jó hírünk van számodra: a borsófehérje pontosan ugyanúgy használható, mint bármelyik másik fehérjepor!

Szimplán összekeverheted vízzel vagy növényi tejjel, beleteheted bármilyen smoothie-ba, vagy éppen felhasználhatod sütéshez, főzéshez is. A borsófehérjének nagyon enyhe íze van (ne borsópürére gondolj, hanem picit „földes” ízre), textúrája pedig selymesebb, kevésbé karcos vagy „krétás”, mint egyéb növényi fehérjéké, pl. a kenderé. Kifejezetten könnyen keveredik vízzel vagy más folyadékkal.

A natúr borsófehérje port tetszés szerint tudod ízesíteni, például mézzel, kakaóval vagy fahéjjal, de össze is turmixolhatod bármilyen gyümölccsel – ideális edzés utáni regeneráló, fehérjedús italnak. Az igazi erőssége azonban inkább abban rejlik, hogy sütéshez és főzéshez, édes és sós ételekhez, meleg vagy hideg receptekhez egyaránt remekül felhasználható. Érdemes kicsit kísérletezned vele, hogy megtaláld a neked legjobban tetsző recepteket. Általános szabályként elmondható, hogy bármilyen hagyományos receptben helyettesítheted a szükséges liszt 1/3-át fehérjeporral, de egyes esetekben akár az összes lisztet lecserélheted ízesítetlen borsófehérjére.

Léteznek persze ízesített borsófehérjék is, melyeket ugyancsak shake, turmix, smoothie formájában lehet fogyasztani, illetve sütemények elkészítéséhez is felhasználhatóak.

A borsófehérje 5 legfontosabb előnye

1. A borsófehérje hipoallergén és természetesen gluténmentes
A hipoallergén kifejezés azt jelenti, hogy az allergiás reakció kockázata csekély. A tejsavó-, kazein-, tojás-, sőt, még a szójafehérje fogyasztása is allergiát vagy intoleranciát okozhat. A borsófehérje ezzel szemben méltán nevezhető hipoallergénnek, hiszen nem tartalmaz tejet, laktózt, vagy szóját, így ideális választás azok számára, akik érzékenyek ezekre a gyakori allergénekre.

És ha ez nem lenne elég, a borsófehérje ráadásul természetes módon gluténmentes is!

Tartsd szem előtt, hogy a különböző gyártók termékei eltérőek lehetnek, és a fentiek ellenére előfordulhat, hogy allergén összetevők vagy adalékanyagok vannak bennük. Vásárlás előtt bizonyosodj meg arról, hogy a kiválasztott borsófehérje 100%-ban növényi, nem tartalmaz mesterséges összetevőket, allergéneket és GMO-t (genetikailag módosított alapanyagot).

2. A borsófehérje könnyen emészthető
Az emészthetőség igen fontos szempont a fehérjéknél, hiszen döntő szerepe van abban, mekkora mértékben, vagyis milyen jól hasznosul a bevitt tápanyag. A borsófehérje emészthetősége nagyon jó, kutatások szerint 98 százalékos, ami azt jelenti, hogy minden elfogyasztott adagból a szervezet ennyit be tud építeni.

Habár a borsó, illetve az egyéb hüvelyesek nagyon egészségesek, közismert tény, hogy fogyasztásuk gázképződéssel és puffadással járhat. Ennek oka a magas rost- és keményítőtartalmuk. A borsófehérje por azonban olyan folyamaton esik át, mely során a rost- és keményítőtartalmának nagy részét eltávolítják, így tehát nem kell tartani a kellemetlen következményektől. Mivel emellett semmilyen gyakori allergént vagy laktózt sem tartalmaz, rendkívül kíméletes az emésztőrendszerhez.

3. A borsófehérje gazdag BCAA aminosavakban
Az elágazó láncú aminosavak (BCAA-k), név szerint a leucin, az izoleucin és a valin, az izomépítéshez és erőfejlesztéshez elengedhetetlen tápanyagok. Esszenciális aminosavak, vagyis az emberi szervezet nem képes előállításukra, kívülről kell bevinnünk őket. Az izomtömeg több mint 35%-át a BCAA-k teszik ki.

Ha a BCAA-tartalmat nézzük, a borsófehérje képes felvenni a versenyt a tejsavófehérjével; a borsófehérje teljes aminosav-tartalmának kb. 20%-a BCAA (a tejsavófehérje esetében ez az arány kb. 25%), ez pedig bőven elegendő ahhoz, hogy stimulálja az izomépítéshez elengedhetetlen fehérjeszintézist. Egy 2015-ben publikált tudományos vizsgálat szerint a borsófehérje a tejsavófehérjével teljesen megegyező mértékben képes az izomtömeg és sportteljesítmény növelésére.

4. A borsófehérje hozzájárulhat a fogyáshoz
A fehérjebevitel növelése a sikeres fogyókúra egyik alapköve, hiszen általánosságban elmondható a fehérjéről, hogy eltelít, serkenti az anyagcserét, és segíti az izomépítést. Azonban fehérje és fehérje között is van különbség. A borsófehérje az egyik, ha nem a legjobb választás diétázók, fogyni vágyók számára.

Kutatások szerint a borsófehérje fogyasztása aktiválja olyan hormonok termelését a szervezetben, melyek a teltségérzetért felelősek, ezzel segítik kordában tartani az étvágyadat az étkezések között. Egy 2011-es tanulmányban a borsófehérje étkezés előtt 30 perccel történő fogyasztása erős hatást fejtett ki az étvágy csökkentésére (felülmúlva még a tejsavófehérjét is!), aminek eredményeképp a vizsgálat résztvevői összességében kevesebb kalóriát vittek be.

5. A borsófehérje szívbarát táplálék
Bizonyított tény, hogy a telített zsírsavak ártanak a szív egészségének, mivel megnövelhetik a koleszterin szintjét a vérben. A szakértők javaslata szerint érdemes a telített zsírsavakból származó kalóriák bevitelét limitálni, nagyjából a napi kalóriabevitel 5-6%-ára. A koleszterin és a telített zsírsavak csak állati eredetű élelmiszerekben és fehérjékben találhatóak meg.

Ha érdekel a szíved egészsége, érdemes a borsófehérjét választanod, hiszen a tejfehérjékkel ellentétben természetesen koleszterin- és telített zsírsavmentes. És ez még nem minden: a borsófehérje nagyon sok arginint (L-arginin) tartalmaz, grammonként több mint háromszor annyit, mint a tejsavófehérje. Az arginin pedig hozzájárul a szív és érrendszer egészséges működéséhez.

A novenyifeherje.hu kínálatában találsz Natúr Borsófehérjét és komplex növényi fehérje-mixet is, amely többek közt borsófehérjét is tartalmaz.


Felhasznált irodalom:
draxe.com/pea-protein/
stayfitcentral.com/buyers-guides/the-top-10-benefits-of-pea-protein-powder/
womenshealthmag.com/food/a22019662/pea-protein-benefits/
growingnaturals.com/2017/06/12-reasons-pea-protein-is-great-for-your-health/
healthline.com/nutrition/pea-protein-powder
asweetpeachef.com/protein-powder-as-a-flour-substitute/
huntergatherproject.com/supplements/how-good-is-pea-protein/
healthline.com/nutrition/best-protein-powders-for-weight-loss

Comments are closed.