Ha még 10000 Ft
értékben vásárol INGYENES KISZÁLLÍTÁS
(0) db termék
0 Ft

Te is stresszevő vagy? Így lehetsz úrrá rajta!

Stresszhelyzetben folyton rágnál valamit? Ha felmerül az életedben valamilyen probléma, azonnal evésbe fojtod a bánatod? Nem vagy ezzel egyedül! Nagyon sokan hajlamosak a komfort evésre - hangulatjavításra, önjutalmazásra használják az ételt. Be kell látni viszont, hogy ez semmi esetre sem oldja meg a gondokat, a stresszérzeten sem segít csak ideig-óráig. Hosszú távon pedig nem csak a külsőd, de az egészséged rovására is mehet! Ebben a cikkben összegyűjtöttünk Neked pár tippet, hogyan tudsz változtatni.

Mitől alakul ki a stresszevés?

Lehet hormonális de pszichológiai oka is - vagy mindkettő együtt. Folyamatos, azaz krónikus stressz hatására az anyagcsere folyamatokban fontos szerepet betöltő kortizol nevű hormon szintje megemelkedik, ezzel együtt megnő az étvágy.

Gyerekkori élmények is közre játszhatnak abban, hogy az ételben lelj vigaszra. Ha a szüleid, nagyszüleid gyakran vigasztaltak édességgel, jutalmaztak finom falatokkal, sőt a családban a szeretet kifejezésének egyik fontos megjelenési formája a jóllakatás, etetés, akkor sajnos előfordulhat, hogy felnőttként is automatikusan ehhez fordulsz.

Bármi is legyen az ok: képes vagy uralni a problémát!

Tudatosítsd!

Először is ismerd fel, ha csak a feszültséget akarod levezetni az evéssel, nem az éhséged csillapítani. Például ha falás előtt megállsz egy pillanatra és megkérded magadtól, hogy egy almát vagy salátát szívesen megennél-e és a válasz nem, akkor nem lehetsz igazán éhes.

Az is segíthet felismerni az evéssel kapcsolatos rossz beidegződéseket, ha egy ideig felírsz mindent, amit eszel - az utolsó müzliszeletig adminisztrálod a fogyasztásod. Nap végén pedig azt is jegyezd fel, hogy aznap milyen volt a hangulatod, ért-e nagyobb öröm vagy bánat, felidegesített, elbizonytalanított vagy elszomorított-e valami.

Ha már tudatosult benned, hogy éppen stresszoldás céljából ennél, több esélyed van alternatív technikát alkalmaznod és másképp megnyugtatni magad, vagy a megoldáson gondolkoznod, ami megszüntetni a problémát okozó helyzetet. Ez nagyon kézenfekvő, de igényel némi önismeretet és őszinteséget önmagaddal szemben!

Ha már tudod...

Ha már túl vagy az első lépésen és tudatában vagy, mikor esnél neki csak idegességből a hűtőnek - ráadásul a feszültséget okozó problémát sem tudod egyik pillanatról a másikra megoldani, - akkor próbáld ki az alábbiakat!

Evés helyett mozogj!

Próbáld ki, hogy nem a konyha hanem az otthon kialakított edző sarok felé veszed az irányt vészhelyzetben. Kezdj egy laza átmozgatással, amivel minden ízületed bemelegíted egy kicsit. A mozgásod hangold össze a légzéseddel - végig próbálj egyenletesen és mélyen lélegezni, ez már önmagában stresszoldó hatású. Utána ha belejöttél, végig is csinálhatsz egy otthoni edzést, a mozgás boldogsághormonokat fog felszabadítani a szervezetedben és legalább amíg mozogsz, addig sem eszel.

Kösd le magad valamivel, ami örömet okoz!

Szeretsz rajzolni, varrni, makramézni vagy imádsz kertészkedni? Akkor állj neki ahelyett, hogy fölöslegesen megtömnéd magad! Ha valami le tud annyira kötni, hogy igazi flow-élménnyé váljon, akkor megszűnik körülötted a világ. Megfeledkezel az agyalásról, az időről és az evésről is!

Moss fogat!

Viccesen hangzik, de hatásos! Ha csak valamilyen íz-ingerre vágysz, pedig nem vagy éhes, a fogkrém intenzív friss íze felülírhatja ezt a sóvárgást. Ha úgy érzed ez nem elég és muszáj rágnod is valamit, először a rágógumi jusson eszedbe - természetesen cukormentes változatban!

Hidratálj!

Mielőtt felbontanál egy zacskó csipszet vagy tábla csokit, igyál egy nagy pohár vizet. Az emberek sokszor tévesen összekeverik az éhséget a szomjúsággal, ráadásul a dehidratáltság kihat az agyi működésre is. Ha nem fogyasztasz megfelelő mennyiségű folyadékot, az koncentrációs zavarokhoz is vezethet, ami pedig nem fog segíteni a problémáid megoldásában, így a stresszhelyzet megszüntetésében sem.

Válaszd az egészségesebb megoldást!

Ha egyáltalán nem bírod elkerülni, hogy egyél valamit, akkor legalább válassz ésszel. Egyél például egy nagy adag salátát, készíts mártogatósnak hummuszt vagy magtejfölt és vágj fel hozzá friss zöldségeket. Dobj össze egy gyümölcstálat vagy igyál egy fagyasztott gyümölcsökkel felturbózott shaket, ha megveszel valami édesért.

Megelőzés

Ne csak a pánik-falás idejére keress megoldást, de alakítsd úgy a napi rutint, hogy kevésbé legyél sebezhető és esendő. Aludj eleget, mert a kialvatlanság az idegeidre is rámegy, ráadásul egyenesen arányos a nassolási vággyal. Hidratálj megfelelően, ne hagyj ki étkezéseket nap közben, fogyassz elegendő mennyiségű fehérjét az étkezésekkor, és ne tarts otthon olyan ételt, ami nem szolgálja az egészséged!

Comments are closed.