Ha még 10000 Ft
értékben vásárol INGYENES KISZÁLLÍTÁS
(0) db termék
0 Ft

Mire jó a BCAA? Mikor kell fogyasztani? Léteznek növényi forrásai?

BCAA. Négy betű, amivel gyakorlatilag mindenki találkozik, aki fittebb, karcsúbb, és egészségesebb szeretne lenni. Legyen szó cikkekről, videókról, szakértői tanácsokról, vagy épp étrend-kiegészítőkről, amint elkezdesz edzeni és odafigyelni a táplálkozásodra, valahonnan hallani fogsz a BCAA-ról. De mi is pontosan a BCAA? Valóban annyira fontos, mint azt sokan hangoztatják? Olvass tovább, és minden kiderül!

Mi az a BCAA?

A BCAA egy angol betűszó, ami a Branched-Chain Amino Acids kifejezést takarja, magyarul: elágazó láncú aminosavak. Az elnevezés a molekuláris felépítésükre utal.

Mint köztudott, az aminosavak a fehérjék építőkövei. Kilenc esszenciális, vagyis nélkülözhetetlen aminosav létezik, melyek nélkül az emberi élet elképzelhetetlen. Ezeket a szervezetünk nem képes előállítani, tehát mindenképpen táplálék útján kell hozzájuk jutnunk.

Az esszenciális aminosavak közül három elágazó láncú: a leucin, az izoleucin és a valin. Ezek alkotják az izomszövet 33%-át!

Miért olyan fontos a BCAA-k megfelelő bevitele?

A BCAA-k segítenek a szervezeted számára szükséges fehérjék előállításában, illetve számos nélkülözhetetlen biológiai folyamatban is részt vesznek, többek között a szövetek regenerációjában, a vércukorszint szabályozásában és az edzés alatti fáradtság csökkentésében.

  • A leucin segít fokozni a fizikai teljesítőképességet: javítja az állóképességet, azzal, hogy jelentős mértékben növeli az izomfehérjék termelését, így késlelteti az intenzív fizikai aktivitás okozta izomleépülést.
  • Az izoleucin szabályozza a vércukorszintet, növeli a szervezet energiaszintjét és kulcsszerepet játszik az oxigén testen belül történő szállításában, ami az izomregeneráció miatt fontos.
  • A valin nitrogént biztosít, mely segíti az alanin és glutamin aminosavak képződését az izmokban.

Összességében elmondható, hogy a BCAA-k rendkívül hasznosak azoknak, akik rendszeresen edzenek (nem csak élsportolóknak!), illetve azoknak is, akik diétáznak, fogyókúráznak. A BCAA-k energiával látják el a szervezetet, védik és táplálják az izmokat.

Mivel a BCAA-k támogatják az izmok glikogénraktárainak megőrzését, illetve azok újratöltését is, ezért egyaránt fontosak az izomtömeg növelése, az izomregeneráció gyorsítása és az izomlebontás megakadályozása miatt is. Ez utóbbi különösen csökkentett kalóriabevitel, azaz fogyókúra során jön jól.

Mely növényi eredetű ételek gazdagok BCAA-kban?

Habár a legtöbbet emlegetett BCAA-források állati eredetűek (tejsavó, tojás, hús, hal), hozzá tudsz jutni ezekhez a fontos tápanyagokhoz növényi alapú étrend esetén is. Sőt, egyáltalán nem nehéz nagy mennyiségű BCAA-t bevinni növényi forrásokból sem, ha kellően tudatos vagy!

Az elágazó láncú aminosavak legjobb növényi eredetű forrásai:

1. Babfélék – Szója (és szójából készült ételek, mint a tofu/tempeh), mungóbab, fehérbab és vesebab (ezek BCAA tartalma alacsonyabb)
2. Diófélék – Dió, kesudió, mandula
3. Magvak – Kendermag, tökmag, szezámmag
4. Hüvelyesek – Lencsefélék, földimogyoró

Érdemes-e BCAA tartalmú étrend-kiegészítőt szedni?

A szakértői vélemények egybehangzóan azt javasolják, hogy fehérjebevitelünk javát (60-70%-át) szilárd, lehetőleg minél frissebb és kevésbé feldolgozott ételekből fedezzük. A fennmaradó részt érdemes táplálékkiegészítés, vagyis fehérjekészítmények fogyasztásával pótolni.

Alapvetően ugyanez mondható el a BCAA-ról is: érdemes minél inkább a BCAA-kban gazdag ételekre fókuszálnod, ahelyett hogy kiegészítésre hagyatkoznál. Ha az étrended sok BCAA-t tartalmaz, akkor minden bizonnyal nincs is különösebb szükséged kiegészítő szedésére.

Sőt, itt egy jó hír: ha Vegan Prot3in Triplex növényi fehérjeport használsz, akkor minden egyes adaggal több mint 3 gramm BCAA-hoz jutsz hozzá! Ez egy ideális dózis edzés előtt és után is, az izomfáradás és regenerációs idő csökkentéséhez, az izmok aminosav vesztésének megelőzéséhez és a fehérjefelszívódás elősegítéséhez.

A BCAA étrend-kiegészítőket más okból is érdemes elkerülni: az aminosavakat ugyanis legtöbbször állati eredetű alapanyagból vonják ki kémiai savval. A piacon lévő BCAA készítmények túlnyomó többségét olyan „érdekes” forrásokból készítik, mint emberi haj, kacsatoll, vagy éppen állatszőr. Mivel ezeket „természetes alapanyagoknak” tartják, a dobozokon általában említést sem tesznek róluk a forgalmazók.

Milyen időpontban ajánlott a BCAA-k bevitele?

A legjobb időpont egyértelműen az edzés előtti és utáni időszak. Edzés előtt kb. 1-2 órával ajánlott szilárd táplálékot bevinned, ezért érdemes arra figyelned, hogy ez az étkezés tartalmazzon sok BCAA-t. Edzés után ideális választás egy fehérje shake, ami támogatja a regenerációt és BCAA-val is ellátja a szervezetet.

Edzésnapokon lefekvés előtt is jó ötlet egy fehérje shake-et elfogyasztani, hiszen az izomszövetek regenerálódása alvás közben is zajlik, így szükség van ilyenkor is a BCAA-kra.

Ha mégis BCAA tartalmú étrend-kiegészítő használata mellett döntesz, keress fermentált, vegán változatot – ezt a port vízzel elkeverve akár edzés alatti italként is fogyaszthatod.


Felhasznált irodalom:
plantfusion.com/blogs/plantfusion-lifestyle/the-importance-of-bcaa-s-glutamine-for-recovery-the-complete-story-on-protein
healthline.com/nutrition/when-to-take-bcaa
vegfaqs.com/vegan-bcaa-sources/
nutrologyonline.com/blog/plant-vs-animal-based-bcaas/
bjjheroes.com/bjj-culture/plant-based-bcaa

Comments are closed.