Ha még 10000 Ft
értékben vásárol INGYENES KISZÁLLÍTÁS
(0) db termék
0 Ft

Hogyan segít a növényi fehérje a fogyásban?

Mi jut eszedbe elsőnek, ha azt hallod, hogy „fehérje shake”? Izomépítés? Kigyúrt testépítők? Remélhetőleg nem, bár a többség fejében talán még ma is az a tévhit él, hogy annak kell csak fehérjeporokat innia, aki nagyon izmos szeretne lenni. Pedig igenis létezik rengeteg már szituáció, élethelyzet, amikor a fehérjebevitel növelése nagyon hasznosnak bizonyulhat. Ilyen például a fogyókúra! A fehérje (különösen, ha növényi!) rendkívül sokat segíthet a komolyabb diétás célok elérésében, de akár 1-2 plusz kiló leadásában is – eláruljuk, hogyan!

Miért fontos a fehérje az életünkben?

Röviden és velősen: fehérje nélkül nincs élet. A fehérjék az élő szervezet legfontosabb anyagai, az élőlények testszöveteinek fő alkotórészei. A fehérjék több száz kisebb méretű egységből, úgynevezett aminosavakból épülnek fel. Esszenciális, azaz alapvető fontosságú aminosavaknak nevezzük azokat, amelyeket az emberi szervezet nem, vagy csak elégtelen mennyiségben képes előállítani. Összesen 9 ilyen esszenciális aminosav van: fenil-alanin, hisztidin, izoleucin, leucin, lizin, metionin, treonin, triptofán és valin.

Elegendő mennyiségű fehérje fogyasztása NEM csak a testépítőknek vagy a sportolóknak fontos, hanem minden egyes embernek. A fehérje, amellett, hogy a szervezet legfontosabb építőanyaga, részt vesz többek között a hormonképzésben és a hormonszint fenntartásában, hozzájárul az immunrendszer megfelelő működéséhez, energiát biztosít, szükséges az egészséges bőr, haj, körmök és csontok fenntartásához, illetve számos kémiai reakció elindításáért is felelős.

Hogyan segít a fehérje a fogyásban?

Tudományos kutatások azt mutatják, hogy azok, akik fehérjeporokat fogyasztanak, illetve általában véve fehérjebevitelüket megnövelik, hatékonyabban, gyorsabban tudnak fogyni. Ennek hátterében több ok is állhat, ezek közül egyik a hosszabb teltségérzet. Az elmúlt években számos tanulmány kimutatta, hogy a fehérje jelentőseb nagyobb teltségérzetet okoz, mint a szénhidrátok vagy a zsírok. Ez azt jelenti, hogy egy fehérje shake elfogyasztása eltelíti a gyomrodat, csökkenti az éhségérzetedet, így segít abban, hogy összességében kevesebb kalóriát vigyél be.

Egy 2008-ban publikált amerikai tanulmány alapján a fehérje shake-ek támogathatják a zsírégetést, és mindeközben segíthetnek az izomvesztés csökkentésében is! A vizsgálat alanyai közül azok, akik a csökkentett energiatartalmú étrend mellett napi 2 alkalommal ittak fehérjeturmixot is, mérhetően több zsírmentes izomtömeget tudtak megtartani egy 12 hetes időszak alatt, mint azok, akik csak a kalóriákat csökkentették és nem ittak mellé fehérjét.

Ha fogyás a célod, akkor (is) érdemes növényi fehérjét választanod!

Mint gyakorlatilag minden más területen, úgy a fogyókúra támogatásában is képes a növényi fehérje mindarra, amire az állati eredetű fehérje, sőt! Egyéb előnyei (pl. könnyebb emésztés, glutén- és laktózmentesség) miatt a növényi fehérje egyértelműen JOBB választás fogyáshoz is.

Egy 2011-ben, a Nutrition Journal nevű tudományos lapban közzétett tanulmány a fehérjebevitel és teltségérzet közti összefüggést vizsgálta meg. A vizsgálat résztvevőit több csoportra osztották fel: a különböző csoportok 30 perccel étkezés előtt 20 gramm szénhidrátot, kazein fehérjét, tejsavó fehérjét, borsó fehérjét vagy tojás fehérjét tartalmazó italt fogyasztottak el. A kontroll csoport csak egy nagy pohár vizet kapott. Az eredmények alapján a borsó fehérjének nagyon erős hatása volt az étvágy csökkentésére (mindössze a kazein tudta kicsit megelőzni ezen a téren), és ennek következtében a borsó fehérjét fogyasztók összességében kevesebb kalóriát vittek be.

Egy másik tanulmány, amit 2013-ban publikáltak ugyancsak a Nutrition Journal-ban, azt vizsgálta, hogy a barna rizsből készült fehérje milyen hatással van a testösszetételre, illetve a sportteljesítményre. Az összehasonlítási alap a tejsavó fehérje volt. A vizsgálatban résztvevők heti 3 alkalommal edzettek, 8 héten át, és egyik csoportjuk 48 gramm barna rizs fehérjét, míg a másik 48 gramm tejsavó fehérjét fogyasztott az edzésnapokon. Mindkét csoport tagjainál egyformán növekedett a zsírmentes testtömeg, az izomtömeg, az erő és a robbanékonyság, valamint csökkent a zsírtömeg. Az eredmények alapján a tudósok megállapították, hogy a barna rizsből készült fehérje pontosan ugyanolyan hatásos a testösszetétel és a sportteljesítmény javításában, mint a tejsavó fehérje.

Mikor igyál növényi fehérje shake-et, ha fogyni szeretnél?

A válasz nyilvánvalóan nem az, hogy ezentúl dobj ki minden szilárd táplálékot és élj kizárólag fehérjeporokon. Napi legalább két szilárd étkezésed mindig legyen!

Fehérje shake fogyasztását az alábbi időpontokban érdemes beiktatnod:

  • Főétkezések között. Az egészségtelen nassolnivalók helyett dobj be egy fehérje shake-et, hogy kihúzd a következő étkezésig.
  • Vacsora helyett. Fehérje turmix vagy egy kicsit kiadósabb smoothie, mindkettő egyaránt remek választás a vacsora kiváltására.
  • Edzés előtt. Ideális esetben edzés előtt 1-2 órával szilárd táplálék ajánlott, de ha valamiért nincs lehetőséged erre, akkor időnként kiválthatod fehérje shake-kel.
  • Edzés után. Tökéletes alkalom, hiszen kutatások is igazolják, hogy minimum 20 gramm fehérje edzés után fokozza a fehérjék izomba történő beépítését.
  • Lefekvés előtt (edzésnapon). A szervezet, az izomszövetek regenerálódása 24 órán át, vagy akár tovább is kitarthat edzést követően. Ezért érdemes az éjszakai órákra is ellátnod testedet a szükséges fehérjével.

Felhasznált irodalom:
healthline.com/nutrition/how-protein-can-help-you-lose-weight
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2289832/
ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22196620
nutritionj.biomedcentral.com/articles/10.1186/1475-2891-12-86

Comments are closed.