Ha még 10000 Ft
értékben vásárol INGYENES KISZÁLLÍTÁS
(0) db termék
0 Ft

Hogyan használhatod fel a növényi fehérjeporokat ételek elkészítéséhez?

A legegyszerűbb (és legnépszerűbb) megoldás a fehérjéből turmixot vagy smoothie-t készíteni. Gyors, egyszerű, nem igényel szinte semmilyen konyhai tudást. Ilyen célra általában ízesített növényi fehérjét szokás felhasználni, de a semleges ízű natúr fehérje  is remek választás, hiszen ízlés szerint lehet ízesíteni. Ide kattintva találhatsz is jópár turmix/smoothie receptet.

Következő szint a sütés nélküli finomságok elkészítése. Az ilyen receptek pár percesek is lehetnek, de akár komolyabb előkészületet is igényelhetnek. A lényeg, hogy sütőre nem lesz szükséged hozzájuk. Kattints ide a sütés nélküli receptekért.

A konyhaművészetet komolyan vevők pedig belevethetik magukat a sütést vagy főzést is igénylő receptek elkészítésébe – bizony, ezekhez is tökéletes választás az ízesített/natúr növényi fehérjepor! Gluténérzékenyeknek és cukorbetegeknek is kiváló alternatíva lehet..

Liszt helyettesítése növényi fehérjeporral

A liszt egy részét szinte bármilyen étel receptjében kiválthatod növényi fehérjeporral. Főzelékek és levesek sűrítéséhez is használható. A diéta idején könnyű, kényelmes módja a fehérjebevitel növelésének, ha az adott ételhez natúr növényi fehérjeport keversz. Persze receptfüggő, hogy éppen milyen ízű fehérjét választasz, illetve a felhasznált mennyiség is az adott ételtől függ. Általában a liszt legalább egyharmadát helyettesítheted fehérjeporral, de bizonyos esetekben akár a liszt 100%-át is.

Mi történik, ha a fehérjeport főzéshez vagy sütéshez használjuk?

Gyakori tévhit, hogy a fehérjék minősége károsodik, vagy akár hatástalanná válnak a magas hőmérséklet hatására. Először is tisztázzuk: nincs olyan, hogy „hatástalan fehérje”. A fehérje feladata, hogy aminosavakkal ellássa szervezetünket, melyeket aztán testünk sejtjei újra összeállítanak különféle fehérjékké. Ezt minden esetben képes ellátni.

Az ételekben a fehérjék hőhatásra, savak hatására és bizonyos sók hatására denaturálódhatnak. A fehérje tápértékét ez nem befolyásolja, csupán az alakja változik meg. Egy egyszerű példa: mikor tojást sütünk, az átlátszó fehérje átalakul szilárd, fehér anyaggá, de a fehérjetartalma mindeközben nem változik. Csupán denaturálódik.

Mindebből következik, hogy ha fehérjepor használatával készítünk valamilyen ételt, akkor abban sem romlik a fehérje (vagyis az aminosavak) minősége/mennyisége. Hiszen a nyers és a főtt tojásfehérje is ugyanannyi fehérjét tartalmaz, és az aminoprofiljuk is ugyanolyan.

Sütési tippek növényi fehérjéhez - miért jó növényi fehérjével sütni?

  1. Nincs szükség lisztre: A legfőbb ok, amiért érdemes borsó, rizs vagy kender (illetve kevert) fehérjeporral sütni, mert egyedül is képesek megállni a helyüket. Receptfüggő, de sok esetben a liszt akár 100%-át helyettesítheted növényi fehérjeporral, így könnyebbé téve a gluténmentes, vegán finomságok elkészítését! Aki pedig valami miatt szénhidrát csökkentett diétán van, például cukorbeteg, az is tud élvezhető ételt készíteni belőlük. Merj kísérletezni!
  2. Az ételek laktatóbbak, nehezebbek (jó értelemben): A növényi fehérjeporok magas rosttartalma olyan plusz „tömeget” ad egy ételnek, amire a tejsavó fehérje önmagában nem képes. Ráadásul az extra rosttól minden sokkal egészségesebb is!
  3. Nedvességtartalom: A növényi fehérjeporok a folyékony összetevőket magukba szívják, így biztosítják azt, hogy a süti ne morzsolódjon.
  4. Extra puhaság: A nedvességtartalom megőrzése egyben azt is jelenti, hogy a növényi fehérjeporból készült desszertek sosem túl nyúlósak, rágósak.

Tippek a növényi fehérjeporos sütéshez

  1. Ne vidd túlzásba a fehérjepor mennyiségét! Mivel a növényi fehérjeporok magukba szívják a nedvességet, ösztönösen többet akarsz használni belőlük, hogy sűrű és sima legyen a tésztád. Sajnos ha túlzásba viszed, a süti könnyedén betonkeménységű lehet végül. Ezért használj pont annyi port, ami elegendő a liszt kiváltásához. Ha egy recept többféle lisztet vagy port is igényel (pl. kakaópor egy brownie esetében), akkor az eredeti liszt mennyiséget egyenlő arányban helyettesítsd a porokkal. Például: 1 csésze liszt (16 evőkanál) helyett ½ csésze fehérjepor és ½ csésze kakaópor.
  2. Ha már sütöttél növényi fehérjeporral és az étel textúráját túl sűrűnek találtad, akkor adj egy késhegynyi sütőport és egy késhegynyi szódabikarbónát minden csésze felhasznált fehérjeporhoz. Ez segít kicsit könnyedebbé tenni a süteményeket.
  3. Figyelj rá, hogy ne süsd túl a növényi fehérjeporból készült ételeket!

Comments are closed.