Ha még 10000 Ft
értékben vásárol INGYENES KISZÁLLÍTÁS
(0) db termék
0 Ft

B12-vitaminról nem csak vegánoknak: minden egy helyen!

Miért van szüksége mindenképpen a szervezetednek B12-vitaminra? Miért alakulhat ki a hiánya? Miért különösen fontos a pótlása vegánoknak és vegetáriánusoknak? És egyáltalán milyen formában, milyen forrásokból kell bevinned? Sok kérdés, de mi most mindenre választ adunk – röviden, közérthetően. Olvass tovább!

Mi az a B12-vitamin?

A B12-vitamin vagy más néven kobalamin egy vízben oldódó, színtelen, szagtalan vitamin. A B-vitamincsoport tagja. Felfedezése a vészes vérszegénység (anaemia perniciosa) gyógyítására tett kísérletek során történt, a 20. század elején.

Miért nélkülözhetetlen a B12-vitamin?

A B12-vitamin részt vesz a nukleinsavak (DNS, RNS) szintézisében, a vérképzésben, kulcsfontosságú szerepet játszik az agy és az immunrendszer működésében, valamint testünk valamennyi sejtjének anyagcseréjében. B12 nélkül szó szerint nincs élet, hiánya súlyos és életveszélyes betegségeket okoz.

Miben található meg a B12-vitamin?

A B12-vitamin természetes, a szervezet számára jól hasznosítható formában, illetve jelentős mennyiségben csak és kizárólag állati eredetű táplálékokban található meg. A B12-t egyedül mikroorganizmusok képesek előállítani. Megtalálható húsokban, halakban, májban, a tenger gyümölcseiben, tejben, sajtokban, tojásban. A növényi élelmiszerek közül csak a homoktövis és a savanyú káposzta tartalmaz csekély mennyiségben B12-vitamint.

Milyen tünetek utalnak a B12-vitamin hiányára?

Mivel a B12-vitamin szükséges a megfelelő vörösvérsejt-képződéshez, ezért az alacsony B12-szint első jelei közé tartozik a levertség, a fizikai és mentális gyengeség. A B12-vitamin hiánya okozhat vérszegénységet idegkárosodást és memóriazavart is. Akár olyan extrém idegrendszeri tüneteket is kiválthat, melyek könnyen összetéveszthetők a demencia jeleivel. A B12-vitamin hiányának külső jelei is vannak: sápadtság, gyulladt nyelv, száraz bőr törékeny haj.

Krónikus hiány esetén visszafordíthatatlan idegrendszeri elváltozások is létrejöhetnek. Izomgyengeség, izomgörcsök, szédülés, a koncentráció csökkenése, krónikus álmatlanság, inkontinencia, potenciazavarok – ezek mind B12-vitamin hiány következményei lehetnek.

Kiket veszélyeztet igazán a B12-vitamin hiánya?

50 éves kor felett csökken a gyomorsav termelés, a B12-vitamin felszívódását pedig a gyomorsav segíti, ezért 50 év felett mind férfiak, mind nők esetében kiemelten ügyelni kell a megfelelő B12 bevitelre. Ugyancsak veszélyeztetettek emiatt az olyan emésztőrendszeri betegségekben szenvedők, mint például a coeliakia és a Crohn-betegség: valószínűleg nem képesek elegendő, a táplálékból származó B12-vitamint lebontani, hogy fenntartsák az egészséges, szervezeti tartalékokat.

Szintén veszélyben vannak a vegán vagy vegetáriánus életmódot folytatók, mivel – ahogy azt már említettük – a B12-vitamin kizárólag az állati eredetű termékekben található meg a természetben. Nekik mindenképp kell gondoskodni a megfelelő pótlásról!

Ezenkívül bizonyos gyógyszerek szedése mellett is megnőhet a szervezet B12-igénye, mivel egyes hatóanyagok csökkentik a vitamin szintjét a szervezetben. Gyógyszer-hatóanyagok, amelyek hosszú távú szedése B12-vitamin hiányt okozhat: cimetidin, klofibrát, kolchicin, lanzoprazol, metformin, metildopa, ösztrogéntartalmú fogamzásgátló tabletták. Ez a lista természetesen közel sem teljes, minden esetben konzultálj erről az orvosoddal!

Mennyi B12-vitaminra van szükségünk naponta?

A B12-vitamin ajánlott napi beviteli értéke egy átlagos felnőtt számára 2,5 mikrogramm. A terhes nőknek legalább 2,6 mikrogramm bevitelére van szükségük, szoptatás alatt pedig már 2,8 mikrogrammra.

Melyik a B12-vitamin legjobb formája?

Ha a fentebb ismertetett veszélyeztetett csoportok valamelyikébe tartozol, gyógyszert szedsz vagy éppen olyan tüneteket észlelsz magadon, mint a fáradtság, étvágytalanság, fogyás, székrekedés, vagy zsibbadás a karokban, lábakban, akkor kezdj el B12-vitamin tartalmú étrend-kiegészítőt szedni.

Nagyon sok étrend-kiegészítő cianokobalamin formájú B12-vitamint tartalmaz. Ennek azonban át kell alakulnia metilkobalaminná, hogy a szervezetben fel tudjon szívódni. Éppen ezért sokkal jobb, ha metilkobalamin tartalmú készítményt használsz, mely ezt a folyamatot kikerüli, és emiatt sokkal gyorsabban, hatékonyabban szívódik fel.

Ne aggódj amiatt, hogy túl lelkes lennél, bajt szerencsére nem tudsz csinálni, mivel egészen 1000 mikrogramm napi bevitelig semmi egészségügyi problémát nem okozhat a B12-vitamin szedése.


Források:
wikipedia.org/wiki/B12-vitamin
acs.org/content/acs/en/education/whatischemistry/landmarks/vitamin-b-complex.html
ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminB12-HealthProfessional/
westonaprice.org/health-topics/abcs-of-nutrition/vitamin-b12-vital-nutrient-for-good-health/
medicalnewstoday.com/articles/219822.php
healthline.com/nutrition/methylcobalamin-vs-cyanocobalamin

Comments are closed.