Ha még 10000 Ft
értékben vásárol INGYENES KISZÁLLÍTÁS
(0) db termék
0 Ft

A húson túl – mikor mit használhatsz a hús kiváltására?

Ha most készülsz növényi alapú táplálkozásra váltani, vagy csak nincs kedved egyfolytában húst enni és kíváncsi vagy, hogyan lehet alapvetően húsos ételeket vegán változatban elkészíteni - illetve ha már rutinos vegán konyhatündér vagy, de szívesen böngészel új ötletek után kutatva,  - akkor ez a cikk neked szól!

Miért az az alapvető, hogy  hús nélkül csak köret készülhet?

Illetve miért gondolják sokan, hogy hús nélkül nem laktat az étel? Ezt több oldalról meg lehet közelíteni - fehérjeszükséglet, ami elsődlegesen fel szokott merülni ennek kapcsán. Már rengetegszer kiveséztük mi is, hogy nem kizárólag húsból lehet elég fehérjéhez jutni, sőt, elég sok előnnyel jár, ha növényi forrásból igyekszünk legalább a nagyját fedezni a protein szükségletünknek.

Másik érv, ami inkább érzelmi alapokon nyugszik: "mert az a finom". Szerintünk ez inkább szokás kérdése, illetve szoktatás kérdése. Lehet, hogy azért találod finomabbnak a húst, mert nem ettél még igazán jól elkészített zöldséget. Valamiért az alakult ki a hagyományos konyhában, hogy a húsokat mindenféle sütési technikával, töltéssel, fűszerezéssel, bundázással igazán nagy figyelemmel szokás készíteni és a zöldséget csak úgy párolva mellé dobni maximum, hogy legyen valami kísérő a húshoz. Pedig néhány évtizeddel ezelőttig nem volt általános, hogy minden nap hús kerül az asztalra. Nagyobb luxus volt annál, hogy az átlag ember meg tudja engedni magának, de talán nem is igényelte ilyen vehemenciával, mint most a fogyasztói társadalom tagjai. Ha szokássá válik valami az életünkben, az - akár jó, akár rossz dologról van szó - hiányozni fog, ha kimarad. Viszont ha csak megszokásból hiányzik a hús, azon gyorsan lehet változtatni.

Felvágott helyett

Rögtön reggelinél jön a probléma, amikor nincs idő órákat művészkedni a konyhában, hogy mit tegyünk a szendvicsbe. Ilyenkor könnyű eltántorodni és holnapra halasztani a húsmentes élet kezdetét, holnap pedig holnaputánra és így tovább...

Lehet előre készülni hummusszal, mindenféle zöldségpástétommal, padlizsánkrémmel, de legtöbbször örül az ember hétköznap, ha egy tisztességes ebédet össze tud dobni és bedobozolni... Reggelizhetsz zabkását, akár overnight kását, vagy ihatsz egy felturbózott shaket. De mi van, ha inkább a sós esne jól, vagy kifejezetten idegesít, hogy a reggelit nem kell megrágni :). Ilyenkor gyors segély nálunk az olajos szárított paradicsom vagy olajbogyó, ami nagyon finom kenyérrel. Ugyan ilyen jól tud jönni egy 2 perc alatt összenyomkodott, megfokhagymázott és citromozott avokádó pirítóssal.

Ha picit több időd van mégis, akkor készíthetsz vegán omlettet, vagy sajt nélküli pestot (fenyőmag, fokhagyma, jó sok friss bazsalikom, olíva olaj és egy kis só összedarálva), amin ha serpenyőben megpirítod a zsemlét/kiflit/kenyér szeletet és mellé teszel pár koktélparadicsomot, biztosan nem fog plusz íz hiányozni.

Amikor viszont tényleg van időd kényelmesen elpepecselni a feltétekkel, akkor tényleg fullos szendvicseket lehet készíteni. Egyik kedvenc nálunk az olajon jól megpirított padlizsánszelet (tojásmentes) majonézzel. Ugyan ilyen szimpla, de tökéletes húspótló szendvicsbe a pirított gomba, szintén jól megy hozzá a majonéz. Mi leginkább a laskát szoktuk erre használni, de ha látsz valahol shitake gombát, azonnal csapj le rá, mert isteni!

Leveshús helyett

A gomba szuper jól működik húsleves szerűen megfőzve is, sok zöldséggel. Kicsit elő kell pirítani olajon, hozzáadni a felkockázott leveszöldséget és addig főzni, amíg a zöldségek meg nem puhulnak. Rengeteg időt lehet spórolni vele, míg a húslevest több óráig várhatod, hogy készre főjön, a zöldségeid egy fél órán belül tökéletesek lesznek. Mitől lesz az íze is kielégítő? Néha az egészen kicsi részleteken múlik, de ez ugyan úgy van a húsokkal is. A simán megfőzött vagy megpárolt alapanyagtól ne várd, hogy olyan íze lesz, mintha előtte illatosra vagy kérgesre pirítottad volna. Ha ezt a részt átugrod, nagyobb eséllyel lesz vízízű, kevésbé izgalmas ízélmény a végeredmény.

Darált hús helyett

Főételeknél a darált hús jól megfűszerezett, összetört és pirított (füstölt)tofuval, vagy lencsével jól helyettesíthető. Fasírt, burger szinte mindenből készíthető. Nekünk azok a receptek váltak be leginkább, amiknek az alapja valamilyen hüvelyes - a vöröslencse nagyon gyorsan megpuhul és egy 10-15 perces előfőzés után már jó alapja a masszának, de lehet konzerv babból vagy csicseriből is készíteni, ha időt akarsz spórolni. Fasírtoknál is az íz a jó fűszerezésen és az elegendő olajmennyiségen múlik, nem azon, hogy van-e benne hús vagy nincs.

Rakott ételekbe, ragukba

Rakott ételeknél használható a már említett pirított padlizsán, ami a felszívott olajtól elég laktató és egy kicsit a zsírosabb halak állagára emlékeztet. Felkockázva raguba is teheted, lényeg, hogy elég olajon pirítsd át annyi ideig, hogy a kockák közepe se maradjon nyers. Ragukba is tehetsz hús helyett nagyobb darabokra kockázott gombát, például portobellot.

Pörköltnek

Pörkölt alapon pirítani szinte bármit lehet - gombát, babot, csicseriborsót, de még karfiolt is. Ha viszont tényleg hús szerű élményre vágysz, a tofu jó választás, mert elég semleges az íze magában és a textúrája jobban hasonlít a húséhoz.

Apróhús helyett

Egyre ismertebb és egyre könnyebben beszerezhető a jackfruit nevű gyümölcs, aminek a húsa olyasmi állagra, mint a pulykacomb. Raguban is ki lehet próbálni, de gyros tálat is lehet készíteni belőle. Annyi vele a dolgod, hogy jól megfűszerezed a tipikus gyros fűszerekkel és jó sok fokhagymával, sóval és borssal megpirítod olajon. Elég érdekes elsőre, de mire elfogy, már kifejezetten finomnak érzi az ember. Az ára elég borsos és nem is a szomszédban terem, így kevésbé környezetbarát a fogyasztása. Akkor érdemes kipróbálni, ha valami extrára vágysz.

Rántott hús helyett

Ehhez leginkább a szejtánt tudjuk ajánlani, bár nem szabad elfelejteni róla, hogy a szejtán gyakorlatilag maga a glutén. Fehérje, tehát a sportos étrendbe beleillik, de sokan vannak, akik nem bírják ilyen töményen panaszok nélkül megemészteni. Ha mégis kipróbálnád, veheted por formájában és megfőzheted magadnak belőle a natúr húspótlót, amit aztán lehet pácolni, rántani, grillezni. Ez elsőre kicsit macerás művelet és a fűszerezés itt még sokkal kritikusabb, mivel van egy jellegzetes íze, de lehet kapni már előfőzve, sőt akár előpácolva is bioboltokban.

Húspótló készítmények, készételek

Egyre nagyobb választéka van és egyre több helyen is kaphatók a kész húspótló csirkementes csirkefalatok, húsmentes hamburgerpogácsák, szója vagy gabona alapú felvágottak, kolbászok és virslik. Némelyik egész finom, de ezeket inkább tartogassuk ünnepnapokra - nem feltétlen az áruk miatt, de ugyan úgy, mint a kész húsos termékeknél, nem ezek a világ legegészségesebb ételei. A legtöbben vannak az íz és tápérték szempontjából tök fölösleges dolgok, amiktől esztétikusabbak vagy hússzerűbbek lesznek látszatra. Ha megveszel egy hotdogért, vagy egy hónapja kísért egy ovis zsúr emléke, mikor párizsis zsemlét ettél paprikával, akkor vedd meg őket néha. Viszont ha az egészséges étkezést tűzted ki célul, csak mértékkel fogyaszd ezeket a dolgokat. Van, amikor tényleg ettől érzed teljesnek az egyébként csupa egészséges alapanyagból álló ételed és egy igazi retro paprikás krumpli élményért sem kell feladnod a vega létet. A lényeg csak annyi, hogy kezeld helyén az ilyen lehetőségeket. Ne ezekkel váltsd ki az eddigi húsfogyasztásod, de nem is kell ördögtől valónak tekinteni minden ilyet.

Összegzés képpen csak annyit írnánk, hogy törekedj a minél változatosabb étkezésre. Friss, lehetőleg hazai és szezonális alapanyagokat használj leginkább, tanuld meg úgy elkészíteni a növényeket, hogy minden érzéked jól lakjon a belőlük készült ételekkel. Ha nincs ihleted vagy ötleted, próbálj ki vegán éttermeket, egzotikus fogásokat, ismerkedj meg a világ konyháival és ami tetszett, próbáld megfőzni otthon. Jó kísérletezést!

Comments are closed.