Ha még 10000 Ft
értékben vásárol INGYENES KISZÁLLÍTÁS
(0) db termék
0 Ft

Életmód

Vegán életmód

A veganizmus egy olyan életmód, amely – amennyire csak lehetséges – elkerüli az állatok mindennemű kihasználását, és az ellenük irányuló kegyetlenséget, történjen az étel, ruházkodás, vagy bármilyen egyéb célból; és ennek következtében állathasználat-mentes alternatívák használatát és fejlesztését segíti, hogy az mind az emberek, mind az állatok, mind a környezet javára váljon. Az étrend terén ez azt jelenti, hogy el kell hagyni minden olyan terméket, ami részben vagy egészben állatoktól származik.

Vegán étel kollázs

Akkor mégis mit esznek a vegák?

Nagyon is sokféle ételt. A legtöbb ember meglepődik, amikor megtudja, hogy milyen változatosan, sokszínűen lehet vegánként is étkezni. A vegánok nem esznek semmilyen állati eredetű terméket, tejet, tejterméket, tojást, de mézet sem. Hogy mit esznek? Zöldségeket, gyümölcsöket, gabonákat, magvakat, hüvelyeseket, fűszereket, gyógynövényeket, növényi zsiradékot, gombákat. A vegán étrend egyáltalán nem egyoldalú vagy unalmas: a felsorolt hozzávalók felhasználásával gyakorlatilag végtelen számú fogás elkészíthető. Sőt, tulajdonképpen bármilyen étel (legyen az pizza vagy éppen sütemény) elkészíthető kisebb-nagyobb módosításokkal, kizárólag növényi alapú hozzávalók segítségével.

Nem csak az étkezésről szól

A vegánok elkerülik az állatok bárminemű célra történő kihasználását, ennek a filozófiának a középpontjában többek között az együttérzés és a törődés állnak, mint legfontosabb értékek. A ruhákon át a kozmetikumokig, a hétköznapi fogyasztási cikkek és egyéb termékek széles skálájában találhatóak állati eredetű összetevők. Szerencsére manapság majdhogynem bármilyen területen találhatunk vegán alternatívákat, amik természetesek és megengedhető áron kaphatóak. A vegán életmód követése sose volt még könnyebb, mint napjainkban.

Miért lesz valaki vegán?

A nem-vegánok gyakran teszik fel a kérdést: miért dönt valaki úgy, hogy elhagy minden állati eredetű terméket? A válasz összetettebb tud lenni, mint azt elsőre gondolnánk. Mi most négy fő indokot sorolunk fel, amiért valaki a veganizmus mellett dönthet. (Természetesen nem gondoljuk azt, hogy valaki ezek közül egyszerre kizárólag egyik okot tarthatja fontosnak.)

Erkölcsi érvek

"Az én testem nem lesz állatok temetője." Leonardo da Vinci

Sokak számára a veganizmus etikai alapokon nyugszik: ők nem akarják, hogy miattuk állatok haljanak meg. Rámutatnak, hogy az állatok is tudnak szenvedni, és sok esetben nagyon rossz körülmények között tartják az állatokat, és embertelen bánásmódban részesülnek, mielőtt vágóhídra kerülnének.

Egészségügyi okok / Étkezési preferenciák

"Semmi nem javítja jobban az emberek egészségét és az emberiség túlélési esélyeit mint a felfejlődés a vegetáriánus étrendre." Albert Einstein

Vannak, akiknek egyszerűen nem tetszik a hús íze vagy állaga. Mások egészségügyi okokból válnak vegánná, mert el akarják kerülni azokat a betegségeket, amiket összefüggésbe hoznak a húsfogyasztással, vagy éppen már meglévő betegségeikből akarnak kigyógyulni.

Környezetvédelmi okok

"Aki húst eszik az nem védi a környezetet. Az állattartás nagyobb károsanyag-kibocsátással terheli a környezetet mint az összes ipari tevékenység együttvéve." James Cameron, filmrendező

A húsfogyasztás sajnos rendkívül hátrányos hatással van bolygónkra. Az állattenyésztéshez nagy földterület szükséges, amihez erdőket irtanak ki; az állatok takarmányszükséglete óriási; a hús feldolgozása, hűtése, szállítása a környezetet rendkívüli módon megterheli.

Vallási okok

"Az erőszak a villával kezdődik". Mahatma Gandhi

A veganizmus/vegetárianizmus része több vallásnak is, mint például a buddhizmus és hinduizmus. Ezen esetekben a vegán életmód célja elsősorban az erőszak-ellenesség és a spirituális beteljesülés elérése. Ugyancsak része a vegán szemléletmód a hetednapi adventizmusnak és a dzsainizmusnak is.

Miért érdemes mérsékelni a húsfogyasztást?

Ha akár csak heti 1-2 napra is kiveszed a hús fogyasztását étkezéseidből, azzal már jelentősen csökkenteni tudod különböző krónikus betegségek kialakulásának az esélyét. De ez nem minden! A húsfogyasztás mérséklésével csökkented a szénlábnyomod méretét, valamint segítesz értékes természeti erőforrások megóvásában is! Íme a legfontosabb érvek, amelyek miatt érdemes a növényi táplálkozást választani!

11 érv a növényi táplálkozás mellett

A szív egészsége
1. Védi a szív egészségét

A szív- és érrendszeri megbetegedések a világ szinte valamennyi fejlett országában a vezető halálokok közé tartoznak. A statisztikák szerint azok a férfiak, akik hús alapú étrendet követnek, 50 százalék a valószínűsége, hogy szívbetegségben halnak meg. A húsfogyasztás kerülésével 15 százalékkal lehet csökkenteni a szívbetegségek kockázatát. A hús, tejtermékek és tojás elhagyásával a kockázat mindössze 4 százalékra csökken.

2. Csökkenti a rák kockázatát

Egy, az The International Journal of Cancer folyóiratban publikált kutatás összefüggést talált a vörös hús fogyasztás és a mellrák kialakulása között. De nem csak a hús káros, az orvosok azt is kimutatták, hogy azoknál a nőknél, akik kevesebb, mint napi 1 adag zöldséget esznek, 20-30%-kal nő a mellrák kockázata. További tudományos kutatások szerint a növényi alapú étkezés csökkenti a prosztatarák, a végbélrák és a bőrrák kialakulásának kockázatát is.

3. Hozzájárul az egészséges testsúly fenntartásához

Tény, hogy még egy vegetáriánus is lehet túlsúlyos, ha túlzásba viszi a szénhidrátok fogyasztását. A kutatások ugyanakkor bizonyították, hogy a növényi alapú táplálkozás segít a fogyásban és a normál testsúly megtartásában. Ennek oka, hogy egy vegán étrend sok növényi fehérjét tartalmaz és jelentősen alacsonyabb a bevitt kalória és zsír mértéke, mint egy átlagos nyugati étrend esetében.

4. Méregtelenít

Az időnként megtartott, és a legjobb esetben is csak igen alacsony hatásfokú „méregtelenítő kúrák” helyett érdemes növényi alapú étrendre áttérni, hogy a szervezetbe bevitt káros anyagok mennyiségét így véglegesen minimalizáljuk.

5. Csökkenti a cukorbetegség kockázatát

A kutatások alapján a növényi alapú étrend hozzájárulhat a 2-es típusú diabétesz kockázatának csökkentéséhez. A húsmentes táplálkozás alacsonyabb kalóriabevitellel jár, így segíti az egészséges testsúly elérését és megtartását, ami egyik legfontosabb eleme a cukorbetegség megelőzésének és kezelésének.

6. Meghosszabbítja a várható élettartamot

Az orvosi tanulmányok szerint a mérsékelt húsfogyasztás és a zöldségekben és gyümölcsökben gazdag étrend hosszabb várható élettartammal párosul, míg a sok vörös hús fogyasztása a korai halál valószínűségét növeli.

7. Javít a táplálkozás minőségén

Vitathatatlan tény, hogy ha állati eredetű helyett növényi fehérjét fogyasztunk, az együtt jár a magasabb rost, vitamin és ásványi anyag bevitellel is. Emellett a növényi táplálkozás alacsonyabb telített és teljes zsírbevitellel is jár.

Different vegan milks on a table. Hazelnut, rice, soya and almond milk. Substitute for dairy milk.
8. Csökkenti az egészségügyi és élelmiszer-kiadásokat

Hazánkban évente közel 800 milliárd forint a háztartások közvetlen egészségügyi kiadása. A húsfogyasztás csökkentésével vagy teljes elhagyásával drasztikusan lecsökkenhetne az olyan gyakori betegségek és vezető halálokok kockázata, mint a szívbetegségek, a cukorbetegség vagy a rák. Ez pedig a teljes egészségügyi költségek csökkenését vonna magával.

Minél inkább növényi alapú valakinek az étrendje, annál többet tud spórolni, hiszen a hús általában drágább, mint a zöldségek, gyümölcsök és gabonafélék. Ennek legfőbb oka, hogy a hústermelés költsége többszöröse a növénytermesztésének.

9. Jelentősen mérsékli a vízfelhasználást

A hústermelés sokkal több vizet igényel, mint a zöldségek termesztése. Egy kilogramm marhahús előállításához 16 ezer liter vízre, egy liter tejéhez pedig ezer liter vízre van szükség. Egy kilogramm kukorica előállításához 900 liter vizet használnak fel. Egy kilogramm rizshez 3 ezer liter, egy kg búzához 1350 liter víz szükséges. Tanulmányok szerint ha növényi alapú étrendre térne mindenki, az egy főre jutó vízfelhasználás akár felére csökkenhetne.

Concept for environment protection
10. Csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását

Kutatások igazolják, hogy a hústermelés jelentősen több üvegházhatású gáz, köztük szén-dioxid, metán és nitrogén-oxid kibocsátásával jár. 1 kg marhahús 30 kg üvegházhatású gáz termelését jelenti, míg ugyanennyi répa, burgonya vagy rizs előállítása mindössze 0.42, 0.45 és 1.3 kg üvegházhatású gázt juttat a légkörbe.

11. Csökkenti a fosszilis üzemanyag-függést

1 kalória állati eredetű fehérjéhez kb. 25 kalóriának megfelelő fosszilis energia szükséges, ezzel szemben a növényi alapú fehérje előállítása csak 2,2 kalória energiát igényel. A húsipar aránytalanul sok energiát öl bele az állattartásba, olyan sokat, hogy abból közel 1 milliárd embert tudnánk növényi alapú táplálékokkal ellátni.

Növényi táplálkozás húsevőknek

Ahogy azt fenti 11 érv a növényi táplálkozás mellett című összeállításunkból is láthatod, számtalan előnye van annak, ha kevesebb húst és több zöldséget, gyümölcsöt fogyaszt valaki.

Sokan úgy gondolkodnak, hogy valaki vagy vegán vagy húsfogyasztó lehet csak, nincsenek átmenetek, csak frakciók és közöttük óriási szakadék táplálkozásban, gondolkodásban, életmódban. Pedig ennek egyáltalán nem kell így lennie. Már szimplán a húsfogyasztás mérséklésével és a növényi alapanyagok előtérbe helyezésével is óriási változtatásokat tud elérni az ember – nem csak saját életében, de globálisan nézve is!

Ha elhatároztad, hogy egészségesebben, természetesebben szeretnél étkezni, az önmagában hatalmas nagy siker! Ennek számos módja van, remek példa erre az amerikai Meatless Monday azaz „húsmentes hétfő” elnevezésű kezdeményezés is, aminek alapja egyszerűen annyi, hogy minden hétfőn egy nap erejéig nem fogyasztasz húst.

Életmódbeli tippek húsevők számára

Íme néhány egyszerű, ámde annál hasznosabb jó tanács azoknak, akik úgy döntöttek, egészségesebben élnének ezentúl vagy fokozatosan szeretnének a teljesen növényi alapú életmódra áttérni. Tudjuk, hogy minden kezdet nehéz, de hidd el, fizikailag, szellemileg és lelkileg egyaránt megéri, ha megteszed az első lépéseket! A különbséget hamar érezni fogod magadon.

  • Ne fogyassz húst reggelire egy hétig (vagy egy hónapig), majd ezután ebédre sem, majd végül vacsorára sem.
  • Egyszerre csak egy fajta húst vegyél ki étrendedből – például ne fogyassz sertést, vagy csirkét, majd idővel a többi húst is távolítsd el egyenként étkezéseidből.
  • Tűzz ki kisebb, de megvalósítható célokat. Például semmi sertéshús egy hónapig.
  • Tűzz ki 1-3-6 hónapos határidőket, és tartsd magad számon! Jelöld be a naptáradban a határidőket, kövesd, hogy hány napja nem ettél húst, vagy adott húsfajtát.
  • Keress egy családtagot vagy közeli barátot, akivel közösen elkezdheted a húsmentes életmódot. Így motivált maradhatsz és egymást is segíthetitek.
  • Iktass be kizárólag növényi alapanyagokból készült ételeket, akár közös baráti ebédek, vacsorák alkalmával.
  • Kutasd fel, hogy milyen vegetáriánus éttermek vannak a közeledben és próbáld ki a neked tetsző ételeket.

Sport

Ha rendszeresen sportolsz, legyen szó súlyzós edzésről, küzdősportról, futásról, úszásról vagy épp CrossFit-ről, akkor elengedhetetlen, hogy kellő mennyiségű fehérjét juttass a szervezetedbe. Anélkül ugyanis nem fogsz megfelelően teljesíteni, bármennyire is szeretnéd.

Fehérjére mindenkinek szüksége van, nem csak a rendszeres testmozgást végző embereknek. A fehérjék az élő sejtek legfontosabb alkotórészei – erre utal másik elnevezésük, a protein is, mely a görög „protos” szóból származik és a jelentése első, legfontosabb. Sajnos a mai modern világban jóval könnyebb szénhidrátból vagy zsírból túl sokat fogyasztani, miközben nagyon kevesen ügyelnek az izmok, az immunrendszer és a szervezet számtalan kémiai folyamatának megfelelő működéséhez szükséges minőségi fehérje fogyasztására.

Running

Bármilyen sportágat is űzz, a Vegan PROT3IN TRIPLEX fantasztikus, teljes értékű növényi fehérje kombinációja garantáltan hozzásegít majd céljaid eléréséhez. A Vegan PROT3IN TRIPLEX feltölt energiával, segíti az izomfejlesztést és regenerációt, erősebbé és dinamikusabbá válsz használatával –az eredmények pedig a testeden is szemmel láthatóak lesznek!

Gyakori tévhit a fehérjeturmixokkal kapcsolatban, hogy csak az „izomagyú” testépítőknek van szükségük rájuk, és aki ilyet iszik, az hatalmas izmokat növeszt tőle. Ez nem igaz. A valóság az, hogy az izomépítéshez a megnövelt fehérjebevitel mellett kemény edzés is szükséges – a megfelelő mennyiségű fehérje fogyasztása pedig nem csak a testépítők számára fontos! A fehérje porok nem szteroidok vagy mesterséges anyagok, ugyanolyan tápláléknak számítanak, mint mondjuk egy tál rizs. Ha biztos forrásból veszel fehérje port, akkor semmi okod félni. A Vegan PROT3IN TRIPLEX természetes, ellenőrzött, magas minőségű növényi fehérje, aminek a használatakor semmilyen mellékhatástól nem kell tartanod.

Fehérjére minden fizikai aktivitáshoz szüksége van a szervezetednek. Íme néhány népszerű sportág, amelynél komoly segítséget jelenthet a Vegan PROT3IN TRIPLEX fogyasztása!

  • Súlyzós edzés: Ez a fajta edzés az, amit elsőnek mindenki társít a fehérje porok fogyasztásával. A tejsavófehérje gyártása és forgalmazása hatalmas iparág, nem csoda, hogy első látásra úgy tűnhet, nem is létezhet más fehérjeforrás. A tejsavó fogyasztását mi számtalan okból ugyanakkor nem javasoljuk. Erről bővebben a FEHÉRJE-KISOKOS című összefoglalónkban olvashatsz.Tudományosan bizonyított tény, hogy a növényi fehérje semmivel sem rosszabb, vagy kevésbé teljes,mint az állati eredetű. A Vegan PROT3IN TRIPLEX tökéletes formulája a lehető legideálisabb arányban tartalmazza az esszenciális aminosavakat, amelyek az izomnövekedést garantálják! Ha természetesfehérje-kiegészítővel szeretnél igazi minőségi izomtömeget elérni, akkor a Vegan PROT3IN TRIPLEX a legjobb választás!
  • Futás: A futás intenzíven megterheli az izmokat, a regenerációhoz pedig elengedhetetlen a fehérje pótlása. Ha reggeli futásra indulsz, kezdd a napodat egy adag VeganPROT3IN TRIPLEX shake-kel, így szervezeted aminosav-ellátása folyamatos lesz edzés alatt is. Egy hosszú futás után pedig mindenképp fogyassz könnyen emészthető fehérjét, hogy gyorsan, hatékonyan regenerálódj és legközelebb még jobb legyen a teljesítményed.
  • Úszás: Az úszás egy óriási fizikai erőnlétet igénylő sportág. Ezért sokszor, ha úszásról van szó, a szénhidrátok kerülnek előtérbe, mint a legjobb energiaforrás. Pedig fehérje nélkül az edzések utáni regeneráció és az úszáshoz szükséges izomerő egyáltalán nem lesz optimális. Éppen ezért lényeges, hogy egy hatékonyan felszívódó, teljes értékű protein shake-et minden úszó beiktasson étrendjébe!
  • Triatlon: Talán mondani sem kell, hogy egy ennyire összetett sportágnál mennyire elemi fontosságú a megfelelő táplálkozás. Ha az izmoknak nincs meg a szükséges aminosav-ellátása, akkor a teljesítmény jelentősen csökkenni fog. Ezt elkerülendő biztosítsd a Vegan PROT3IN TRIPLEX segítségével valamennyi esszenciális aminosavat szervezeted számára, és észrevehetően erősebb, gyorsabb, dinamikusabb leszel!
  • Kerékpározás: A kerékpározás nem kispályás sportág - a test szinte valamennyi izmának összehangolt mozgása szükségeltetik hozzá. Ha nincs elég fehérje biztosítva a szervezeted számára, akkor tested az izmokban elraktározott fehérjét fogja felhasználni. Ezt pedig a mindenkori teljesítőképességed fogja bánni! Kerékpározás előtt, után, sőt közben is(!) fogyassz könnyen emészthető, teljes értékű Vegan PROT3IN TRIPLEX fehérjét!

foto_3

  • Küzdősportok: Ahhoz,hogy bármilyen küzdősportban sikerrel járjon egy sportoló, nem elég csak bizonyos testi adottságokkal rendelkeznie, mint például rugalmasság, de a megfelelő erőszintet és dinamikusságot is birtokolnia kell. Egy kimerítő edzés után szükség van a legjobb minőségű fehérje biztosítására, hogy egy sportoló birtokolja azt a nagy fizikai erőnlétet, melyet valamennyi küzdősport igényel.
  • Crossfit: Magyarországon is egyre népszerűbbek a Crossfit edzések, melyek célja elsősorban a funkcionális erő fejlesztése, kellemes mellékhatása pedig a kidolgozott, esztétikus fizikum. A funkcionális edzések rendkívül komplex és sokrétű gyakorlatokból állnak, az egész testet alaposan átmozgatják. A Crossfit egyik alapelve a természetesség, az alapokhoz való visszanyúlás, ezért a Vegan PROT3IN TRIPLEX természetes, mesterséges adalékanyagoktól mentes növény fehérje ideális választás a szervezet tápanyagokkal történő ellátására.
  • Aerobic: Csak azért, mert általában nők végzik ez a mozgásformát, még nem jelenti azt, hogy nem dolgoztatná meg keményen az izmokat. Ilyenkor a Vegan PROT3IN TRIPLEX fehérje megvéd az izomvesztéstől, erősebbé teszi az immunrendszert, erősít és a regenerációt is gyorsabbá teheti.
  • Spinning: A szabadban történő kerékpározáshoz hasonlóan rendkívül intenzív edzésformáról van szó. Alapvető fontosságú a fehérjepótlás hozzá, a lehető legjobb minőségű forrásból. Ilyenkor jön jól a Vegan PROT3IN TRIPLEX kombinált növényi fehérje formulája, ami biztosítja az energiát és a gyorsabb regenerációt!
  • Zumba: Ne tévesszen meg senkit az, hogy ez egy táncos edzésforma! Attól még képes alaposan megizzasztani bárkit! Egy természetes, egészséges és finom fehérjeturmix nem csak az edzéshez nyújt ilyenkor kirobbanó energiát, de akár úgynevezett meal replacement, vagyis étkezést helyettesítő shake-ként is használható!
  • Jóga: A jóga gyakran kéz a kézben jár a növényi táplálkozással, a veganizmussal. Ez a mozgásforma nem csak a testnek, de a léleknek is rendkívül jót tesz! Szerencsére a Vegan PROT3IN TRIPLEX teljesen növényi fehérje, előállításához egyetlen állatnak sem kellett szenvednie, ezért ideális választás a húsmentesen táplálkozó emberek számára.

Ha azért végzed valamelyiket a fenti mozgásformákból, mert fogyni szeretnél, a Vegan PROT3IN TRIPLEX fehérje akkor is igazi mentőangyalod lesz! Számos kutatás igazolta ugyanis, hogy egy természetes, egészséges fehérje shake képes csökkenteni az étvágyat, és hozzájárulhat a felesleges kilók leadásához!

Sport és veganizmus

Sokan hiszik azt, hogy egy húsmentes, vegán étrend képtelen biztosítani a megfelelő fizikai
teljesítményhez szükséges fehérjét. Szerencsére ez nagyon nagy tévedés, növényi forrásból kiválóan biztosítható minőségi, teljes értékű fehérje a szervezet számára – sőt, sok szempontból még előnyösebb is, ha nem állati eredetű fehérjét fogyasztasz!

A növényi eredetű fehérjék ugyanúgy tartalmazzák azokat az esszenciális aminosavakat (a fehérjék építőköveit), amik az edzések során az izmokban keletkező mikrosérülések gyógyulásához és az izomfejlődéshez szükségesek, mint az állati eredetű fehérjék. A Vegan PROT3IN TRIPLEX barna rizs fehérje, borsó fehérje és kendermag fehérje tökéletes kombinációjával biztosítja, hogy valamennyi esszenciális aminosav, a megfelelő mennyiségben és arányban a szervezetedbe kerülhessen.

Mi sem bizonyítja, hogy a növényi alapú étrend és a sportolás egyáltalán nem zárja ki egymást, mint azon neves sportolók sora, akik húsmentesen vagy állati eredetű fehérjék nélkül értek el bámulatos eredményeket!

martina_navratilova
Martina Navratilova - A 20. század egyik legnagyszerűbb teniszezője. Egyéniben, párosban és vegyespárosban összesen 59-szeres Grand Slam-győztes, karrierje során 369 tornát nyert.
robert_parish
Robert Parish - A valaha élt egyik legjobb kosárlabdázó. 2003 óta a kosárlabda Hall of Fame tagja.
dave_scott
Dave Scott - Hatszoros Iron Man világbajnok. Az Ironman Hall of Fame első tagja. Még 40 éves korában is második helyezést ért el a Hawaii Iron Man Világbajnokságon.
carl_lewis
Carl Lewis - Amerikai atléta, aki 10 olimpiai érmet (9 aranyat) és 10 világbajnoki érmet (8 aranyat) nyert pályafutása során.
joe_namath
Joe Namath - Legendás amerikai futball hátvéd, a világ valaha élt egyik legjobb játékosaként tartják számon. 1985 óta az NFL Hall of Fame tagja.
jim_morris
Jim Morris - Vegán testépítő, aki 80 évesen is keményen edz, testét bármelyik nála fiatalabb korosztály megirigyelheti.
Digital StillCamera
Alexander Dargatz - Német testépítő, aki 2005-ben megnyerte a World Bodybuilding elnevezésű világversenyt. Ekkor már 5 éve vegán életmódot folytatott.